Czy odporność psychiczną można wyćwiczyć?

odpornosc psychiczna trening
Czy odporność psychiczną można wyćwiczyć?

Odporność psychiczna pomaga w radzeniu sobie ze stresem, krytyką i pracą. Szczególnie może mi pomóc gdy mam dużo na głowie, a doba nie chce się wydłużyć. Ale co jeszcze zagwarantuje mi ta cecha? Czy ją posiadam lub mogę wyćwiczyć? Z małą pomocą tak. I co ważne... jest to banalnie proste. Chcesz wiedzieć więcej? Zostań ze mną do końca. Razem rozgryźmy ten obszerny temat w kilku punktach.


Odporność psychiczna:


- poczucie własnej wartości,
- widzi rozwiązania, a nie problemy,
- nie ocenia ludzi i nie zdaje się na ich wpływ,
- pomaga wykonywać zadania efektywnie i wydajnie,
- wygania stres,
- wspomaga organizację dnia, pracy i życia,
- motywuje w dążeniu do celu,
- daje życiową równowagę,
- wspomaga optymistyczne myślenie,
- redukuje poziom zmęczenia.

To tylko kilka z kilkuset rzeczy i spraw, w których pomaga ta cecha. Ja jej nie posiadam na tyle rozwiniętej, by móc powiedzieć, że wszystkie te kwestie są mi znane. Z tego powodu poruszę z Tobą ten temat. Razem zmierzymy się z odpornością i spróbujemy poznać ją na tyle, aż nauczymy się z nią współpracować i żyć. Gotowy?


Kondycja emocjonalna - słowo klucz


We wszystkim co związane z naszym umysłem musimy wziąć pod lupę nasze emocje i ich kondycję. To zależy od tego jak rozwijamy swój umysł i siebie. Możemy to robić na kilkadziesiąt sposób. Na przykład:


- ćwicząc uważność,
- pielęgnować swój umysł,
- dbać o pozytywne nastawienie i myślenie,
- zmienić swoje przyzwyczajenia na takie, które owocują        lepszym samopoczuciem i tym samym życiem,
- czytać wartościowe treści i wyciągać z nich ważne lekcje,
- relaksować się w ulubiony sposób,
- prowadzić dziennik wdzięczności,
- dbać o relacje z otoczeniem,
- nie oceniać,
- rozmawiać w sposób budujący innych,
- zarażać się optymizmem,
- uczyć się od lepszym,
- uważnie słuchać siebie i swoich myśli.

Takie podstawy pomogą nam zdobyć pierwszy z 2 kluczy. To on otworzy nam drzwi do odporności psychicznej, rozwinie nasz umysł i sprawi, że będziemy potrafili zrobić coś bez względu na to, czy okoliczności są sprzyjające, czy wręcz przeciwnie.


Codzienne zachowania


Trening czyni mistrza, dlatego musimy trenować swoją kondycję, by zbudować trwały fundament odporności psychicznej. Jak to zrobić?


  • Wyznaczać sobie cele z przybliżoną (realną datą) ich osiągnięcia. Musi to być cel realny. Warto każdego dnia zapisywać co zrobiliśmy, by zbliżyć się do jego realizacji. 


Na przykład chcę napisać książkę. Dzisiaj zaczęłam już pierwsze 10 stron i poszukałam wydawnictw, które mogą się nią zainteresować. Kolejnego dnia napisałam 15 stron. Trzeciego dnia przeczytałam dotychczasowe dzieło i poprawiłam to, co należało w nim zmienić. 


  • Testować swoją koncentracje w niesprzyjających warunkach.


Dla przykładu. Spróbuj przeczytać 10 stron książki w 5 minut. Codziennie próbuj do skutku. Staraj się skupić, nie patrzeć nerwowo na zegarek. Miej klapki dokoła głowy i myśl tylko  o tym co masz do WYKONANIA w tym momencie.


  • Spisuj codziennie wieczorem 2 pozytywne sytuacje, które Cię dotyczyły tego dnia.
  • Zastanów się nad tym co sprawi, że jutro będzie udane. Gdy nie możesz nic znaleźć, spróbuj sobie coś zafundować.


Na przykład kupisz sobie coś do poczytania lub pójdziesz po świeże kwiaty. Możesz także zdecydować, że wstaniesz wcześniej, by w spokoju przeczytać gazetę albo wypić kawę. To mogą być małe rzeczy. Liczy się to, iż nie będziesz się mógł na nie doczekać.


  • Redaguj niepowodzenia


Po prostu, zamiast: "Znowu nie naszykowałam sobie ubrania do pracy", powiedz: "Może zapomniałam wyciągnąć z szafy ciuchów na dziś, ale za to dzięki temu nie rozczarowała mnie zmiana pogody".

Dzięki zmianie codziennych nawyków i trenowaniu umysłu oraz swojej podświadomość możemy w łatwy sposób uskrzydlić swoja psychikę i lepiej ją zabezpieczyć. To jeden z wielu krótkich kroków do zbudowania sobie pewności siebie i fundamentu, na którym będziemy z wiarą i siłą stąpać po drodze ku osiąganiu celów.

Teraz czekam na Twoje zdanie. Powiedz mi co myślisz o trenowaniu mocnej psychiki i co robisz, czy każdego dnia choć trochę nad nią pracować? 😉

29 komentarzy:

  1. Cenny poradnik. Zgadzam się, że odporność psychiczną można wyćwiczyć. Mnie tego nauczyła szkoła muzyczna, ciągłe ocenianie, występy i porównywanie z innymi. Gdybym wszystko brała do siebie i nie nauczyła się, że to co ludzie mówią, to tylko opinia, to powiesiłabym się zanim trafiłabym do liceum. Ale muszę przyznać, że radzenia sobie z tym wszystkim nauczyli mnie rodzice i dzięki nim tę odporność sobie wyrobiłam. Ważne jest nasze otoczenie, bo jeśli jesteśmy dorośli możemy sobie lepiej lub gorzej sami z tym radzić, ale dzieci potrzebują pomocy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, otoczenie jest chyba najważniejsze i oczywiście dystans do ludzi. Dziękuję za komentarz.

      Usuń
  2. Ale są ludzi, którzy z natury są słabi psychicznie i nie potrafią nic zrobić żeby wzmocnić swoją psychikę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ważne słowa o istotnych sprawach. Poczucie własnej wartości jest mega ważne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto tu wspomnieć o tym, że nasza wytrzymałość/bądź nie kształtuje się już od malutkiego. Realizowanie celów realizacją (nie popadajmy z skrajności - dziś wszyscy powinniśmy prowadzić dzienniczki celów a to przegięcie...), przede wszystkim polecam rozwijać samoświadomość - wtedy pojawi się i wytrwałośći :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli komuś pomaga prowadzenie dziennika celów to według mnie może to robić. Każdy ma swoje sposoby. Aczkolwiek ważne jest zachowanie umiaru i tak jak mówisz, samoświadomość ;).

      Usuń
  5. Cenne porady. Ja w sumie nie wiem w jakim stanie jest moja odporność psychiczną. Kiedyś była bardzo słaba jednak obecnie jest dużo lepiej. Ale zawsze może być jeszcze lepiej. Więc spróbuje ćwiczyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia i trzymam kciuki :)

      Usuń
  6. Bardzo dobry i wartościowy post :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ćwiczę od kilku lat (i chyba coraz lepiej mi idzie) odporność psychiczną na wszelakie zagrywki studentów. Trzeba mieć do nich zdrowie. Zwłaszcza do zaocznych, którzy przodują w wymówkach i wykrętach, jeśli próbuje się od nich wyegzekwować jakąś wiedzę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję Ci za ten wpis, ostatnio bardzo pracuję nad własną kondycją psychiczną, dlatego przyniosłaś mi nieocenioną pomoc. Zdecydowanie będę chciała czytać jeszcze więcej na ten temat i cieszę się, że podjęłaś się jego opracowania.
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ogromnie, że mogłam pomóc. Koniecznie napisz jak sobie radzisz z ćwiczeniami, i czy pomagają. Również pozdrawiam!

      Usuń
  9. "Testować swoją koncentracje w niesprzyjających warunkach." - ciekawa opcja, muszę przetestować bo pracy się przyda na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Odporność psychiczną budujemy m.in. poprzez budowanie poczucia sprawstwa, które jest bardzo ważne. Warto więc zaczynać od rzeczy, które udało nam się zrobić. Doceniajmy się za każdą taką rzecz. Pomogliśmy komuś, zrobiliśmy coś dobrego w pracy, obiecaliśmy sobie jakiś sport 2x w tygodniu i to robimy - to są wszystko rzeczy, które budują nas. Chciałam -> zrobiłam. To jest powód do satysfakcji.

    A propos uczenia się wdzięczności, która bardzo pozytywnie nas zmienia to warto, aby cel był trochę ambitniejszy (definicja celu SMARTER https://pl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T._(zarz%C4%85dzanie)). Codziennie 10!!! Ja już bez problemu dochodzę do 8 codziennie przed snem - mózg ma szukać w swoich zasobach i to ma być przyjemny wysiłek :)

    Podobało mi się redagowanie niepowodzeń - bardzo ważna sprawa i nasuwa się pytane - CZY JA JESTEM SWOJĄ NAJLEPSZĄ PRZYJACIÓŁKĄ?
    :)

    OdpowiedzUsuń
  11. temat ważny w czasach kiedy coraz więcej ludzi choruje na depresję i ma zaniżoną samoocenę, "temat rzeka" dlatego od siebie dodałabym jeszcze ćwiczenie afirmacji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te ćwiczenia tez są bardzo wazne. Masz rację.

      Usuń
  12. Ja również zgadzam się, że tego rodzaju odporności można się nauczyć. Kiedyś przeczytałam, że świadomość połączona z odpowiednim działaniem to prawdziwa mądrość życiowa. Tutaj jest tak samo - świadomość tego, co nam przeszkadza, oraz działanie podjęte, aby to zmienić, może zaowocować zupełnie nowymi nawykami w niegdyś destrukcyjnych sytuacjach. Warto zadbać o siebie od strony psychicznej :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Anonimowy24.7.17

    Bardzo ciekawy tekst - nie sądziłam, że odporność psychiczna zależy od tak wielu rzeczy, np. od tego, czy dostrzega się rozwiązania problemów, a nie same problemy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wczesniej tego nie wiedziałam :)

      Usuń
  14. Odporność psychiczna wzrasta wraz z pokonywaniem kolejnych problemów i przeciwności, które napotykamy w życiu. Bardzo pomocne jest w takich chwilach wsparcie, a nieodłączną częścią jest siła woli. Ważne, by zdawać sobie sprawę, że zarówno odporność, jak i siłę woli można wzmocnić i wyćwiczyć.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czyli, podsumowując - pozytywne myślenie, odporność psychiczna itd. są po prostu jak mięsień, który trzeba ćwiczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo cenny poradnik z którego będę czerpała inspirację :). Taki trening bardzo dobrze zrobi i przynajmniej lżej będzie przejść przez życie.
    Dziękuję za cenne rady.
    Pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dziękuję za miłe słowa i zycze powodzenia! :)

      Usuń

Zainteresował Cię ten wpis? Zostaw coś po sobie w komentarzu lub wesprzyj go lajkiem :).
Chcesz dostać prezent? Zajrzyj tutaj: http://bit.ly/prezent098123