CO NAM KRADNIE ZMYSŁY?

zmysły człowieka

Jak często zdarza Ci się czegoś dotykać? Poruszać opuszkami palców, po miękkim dywanie, przytulnej pościeli czy dopracowanej teksturze mebli? Jak często za pomocą dotyku badasz rzeczy, które są przyjemne? Wirtualna rzeczywistość, dużo nam daje, ale i wiele zabiera. Czasami ten wspaniały zmysł służy nam głównie do pukania palcem w ekran telefonu. Muszę Wam powiedzieć, że bardzo mnie to martwi i nie sposób przejść koło tego obojętnie. Dzisiaj powiem Wam o tym, dlaczego świat i rozwój wszystkich technologii i innych kategorii, nie tylko dużo nam daje, ale jeszcze więcej zabiera. 




* DOTYK *

Życie każdego dorosłego człowieka toczy się własnym rytmem. Najczęściej wokół pracy, bo przecież każdy musi pracować. Ja, Ty czy tamta Pani w warzywniaku. Niby rozwój technologii czy polepszenie się naszego komfortu życia sprawia, że mamy szybsze gadżety, sprawniejszą komunikację miejską, lepsze metody leczenie groźnych chorób czy coraz bardziej wykształconych terapeutów. Dodatkowo, możemy liczyć na samochody, które są inteligentne tak jak ludzie, komputery, które załatwią za nas połowę spraw urzędowych i tabletki, które w błyskawicznym tempie uśmierzają nam ból. Mimo tego wszystkiego, nadal czegoś nie mamy. Ktoś kradnie nam zmysły. Najgorsze jest to, że nie dzieje się to nagle, tylko stopniowo i to w taki sposób, że nawet tego nie zauważamy. Co nam kradnie zmysły? 


* MOJE DOŚWIADCZENIE I ĆWICZENIE *

Dzisiaj, bezmyślnie stukałam w ekran telefonu, by odkryć nowe Piny, które kolejnych ruchem palców wrzuciłam do swojej tablicy z podpisem: "Inspirujące zdjęcia kawy". Kawa, to nie przypadek. Jestem jej fanką i to mój ulubiony napój zaraz po herbacie. Ale przejdźmy do rzeczy...

Później, użyłam dotyku, by sprawdzić skrzynkę pocztową (wirtualną niestety), powiesić pranie, wyprać firany i umyć okna. Ale nie zastanowiłam się nad tym, że gdyby nie ten zmysł, prawdopodobnie nic bym nie poczuła. Nie poczułabym miękkiej faktury pościeli, kojącego dotyku drugiej dłoni czy gorącego kubka z kawą. Mogłabym się poparzyć naczyniem z gorącą cieczą, żelazkiem czy wylewającym się ze świecy woskiem. Nie mogłabym też bezmyślnie klepać w klawiaturę czy stukać w ekran gadżetu. 


Po zrobieniu wszystkim ważnych spraw, usiadłam w fotelu i wzięłam do ręki książkę. Postanowiłam, że na dzień dzisiejszy koniec z bezmyślnym używaniem wszystkich zmysłów i choć przez kilka minut spróbuję je docenić. I wiecie co? Dotyk kartek, miękkiego koca i wygodnej poduszki był bardzo przyjemny. Zaczęłam dostrzegać to, jak wspaniałe przedmioty mnie otaczają, a ja ich nie zauważam


A Ty? Jak dzisiaj delektowałeś się dotykiem? 


Jeśli masz wątpliwości, co do odpowiedzi na to pytanie, to mam dla Ciebie ciekawe zadanie. Postaraj się każdego dnia coś dotknąć, coś co będzie przyjemnie i uważnie obserwuj swoją reakcję i emocje, które Ci będą przy tym towarzyszyć. Gwarantuję Ci, że będziesz miło zaskoczony efektami. 





* WĘCH I SMAK *

Nie miałam dzisiaj okazji delektować się poranną kawą ani poczuć ulubionego zapachu perfum, którymi na szybko się spryskałam. Nie miałam możliwości posłuchać ulubionej piosenki, bo skupiłam się na powiadomieniu, które wyskoczyło na moim telefonie. I podejrzewam, że nie byłam dzisiaj jedyna. Na pewno większa część z nas, robi pewne rzeczy odruchowo. Szybki obiad, szybka toaleta i prysznic, szybka kawa - tempo. Przez szybkie życie, szybko umrzemy - to słowa mojej babci, które często przewijają mi się przez głowę w stresowych sytuacjach. Ale nie tylko przez szybkie życie i coraz szybsze przedmioty możemy umrzeć. Groźniejsze jest zatracenie zmysłów, uśpienie ich przez rutynę i brak refleksji. Nie karze Wam teraz ćwiczyć jogi czy uważności. Nic nie karzę. Chcę tylko podzielić się z Wami moim spostrzeżeniem i autorefleksją. 

Może Wy macie inne zdanie, a może takie samo? Czy też uważacie, że grozi nam zatracenie zmysłów? Napiszcie mi co o tym myślicie! 






30 komentarzy:

  1. Czasem wystarczy zatrzymać się, choćby na chwilę, rozejrzeć zmysłami dookoła, jak wiele wówczas można poczuć, zobaczyć i usłyszeć. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  2. Całkowicie się z Tobą zgadzam, technologia przejęła kontrolę nad naszym życiem. Z jednej strony dużo nam to dało, ale zabrało jeszcze więcej...
    Świetny post :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie, Lucy :)

      Usuń
  3. Masz w stu procentach rację. Świetny post i oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się spodobało i dziękuję za miłe słowa :).

      Usuń
  4. Bardzo trafne spostrzeżenia. Współczesne technologie odbierają nam naturalne przyjemności płynące z pracy naszych zmysłów. Warto zatrzymać się na chwilę i podelektować uczuciem ciepła płynącego z kubka gorącej herbaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. W pracy zachęcam moich klientów do ćwiczeń Leonarda da Vinci, które uruchamiają wszystkie zmysły. Rewelacyjne ćwiczenia po których "czujemy wszystko".

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny post. Przeczytałam większość Twoich wpisów i uważam, że bardzo dobrze, że to robisz :) Po prostu odpowiednia osoba, na odpowiednim miejscu :)
    Pozdrawiam,
    https://makelifesimpleandbetter.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci ślicznie Dominika :)

      Usuń
  7. Uważam, że masz rację, bo niestety, ale i mi zdarza się "zapomnieć" swoich zmysłów. Zamiast biegać dla zdrowia biegnę, bo się spieszę. Jadę rowerem, bo nawet tramwaj stoi w korku. Słucham muzyki na słuchawkach? Nie, słucham maili. Jem, ale często jedzenie zdąży wystygnąć zanim ja mu zrobię idealne zdjęcie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj z tym zdjęciem, to czasami mam tak samo. Piję zimną kawę :D

      Usuń
  8. Dokładnie ja większość rzeczy robię odruchowo tak jak napisałaś :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to chyba każdy z nas tak robi, codzienność tego wymaga. Czasami jednak warto iść na przekór rutynie :)

      Usuń
  9. Masz rację, zgadzam się ;) większosc rzeczy które robimy mamy zakodowane już w głowie i robimy je odruchowo :)
    Buziaki,
    http://loveshinny.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rutyna, to najgorsza rzecz jaka może się przytrafić. :)

      Usuń
  10. Bardzo mądre słowa Twojej Babci.
    I to prawda. Niby teraz wszystko jest prościej, szybciej a tak naprawdę...?
    Wcześniej ludzie bardziej doceniali to co mają, byli bardziej przyjaźni. Cieszyli się z każdego maleńkiego szczegółu a teraz? Ciągła gonitwa i brak czasu.
    Smutne. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smutne, ale warto postarać się, by to choć trochę zmienić i wygospodarować 2 minuty dziennie na docenienie swoich zmysłów. Dziękuje w imieniu babci :)

      Usuń
  11. Może to zabrzmi śmiesznie, ale mam taki bezrękawnik, który jest z jakiego misiowego materiału i jest po prostu CUDOWNY w dotyku! No po prostu nie do opisania jest to :)

    Pozdrawiam, Sylwia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. kawę też uwielbiam w każdej postaci :-) Wypieki, napoje, lody i zdjęcia. Kawa jest piękna.

    OdpowiedzUsuń
  13. Moim zdaniem czasem życie w erze smartfonów wyłącza nam zwłaszcza wzrok - ale szczęśliwie możemy to naprawić robiąc sobie raz w tygodniu detox;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja uwielbiam zmysł dotyku za to,, że mogę poczuć pod opuszkami palców miękkość kartek starej, tak charakterystycznie pachnącej książki o cienkich kartkach, na której czas odcisnął swoje piętno. Każdego dnia delektuję się tym, że mogę poczuć sierść Lili i tym samym sprawić jej przyjemność głaskaniem lub drapaniem za uszkiem. Nie zauważamy, że bez tych zmysłów życie straciłoby swój urok i dotychczasowy wygląd. Warto choć czasem na chwilę się zatrzymać i cieszyć się prostymi czynnościami. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, uważność trzeba ćwiczyć. Niedługo o tym napiszę :):)

      Usuń
  15. Coś jest z tym szybkim zyciem - im szybciej zyjemy tym mniej mamy czasu, a szkoda. No i boję się właśnie tej szybkiej śmierci na zawał, udar :(
    Czas się zatrzymać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomysłowy post. Zgadzam się z Tobą w 100%. Nasz mózg już działa za Nas samych , wie co ma robić :)
    http://xgabisxworlds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Zainteresował Cię ten wpis? Zostaw coś po sobie w komentarzu lub wesprzyj go lajkiem :).
Chcesz dostać prezent? Zajrzyj tutaj: http://bit.ly/prezent098123